Brazil I
Att göra färgseparation och trycka fyrfärgsbilder i en koppartryckspress är inte så enkelt. Det blir alltid någon millimeter misspassning mellan färgerna. Det gör ofta inte så mycket om färgdelningen är manuellt utfört, tecknat eller målat på filmerna. Värre är det om man ska separera en fotografisk färgbild. Ett svart streck består då även av de tre andra färgerna och misspassning är inte acceptabelt.
Finns det något sätt att göra fyra plåtar med exakt samma storlek och med bild på exakt lika position? Jag har en bakgrund som repromontör och vill använda det gamla hantverket. Vi ska alltså låta registerstift styra montagen. Min bild är ett foto taget med digital kamera.
Färgseparationen
Färgbilden har läge RGB och behöver delas upp i tryckfärgerna. Jag använder programmet Adobe Photoshop (PS) för bildbehandlingen. Det finns ingen färdig inställning för separation till fotogravyr i koppartryckspress så vi får göra en egen, eller använda en för offset. En profil som fungerar ganska bra heter Coated Fogra39. Den finns som ett av förvalen i PS. Den är ämnad för bestruket papper och ger relativt hög färgmängd. Fogra39 har jag i min färginställning för fotopolymer, tillsammans med gråskala med dot gain 25%. Offset har laserande färger och tunnare färglager medan djuptrycket har kraftfullare pigment och starkare fullton. Därför behöver vi göra en del justeringar. Proceduren att överföra bild till plåt är i grunden detsamma som för en svartvit bild. Den finns i en PDF som kan laddas ner längs ner i detta inlägg. Här följer en liten lathund med det speciella för färgbild:
1.
Planera bildstorlek se till att ordna plåtar och koppartryckspapper som stämmer med den planen. Plåten behöver 3 cm marginal på den sida den ska stansas och 1 cm marginal de övriga tre sidorna.
2.
Konvertera till CMYK (Fogra39). Öppna justeringen Kurvor och i läge CMYK dra ändpunkt 100% ner till 90%. Välj kanal Y (yellow) och öka 50% till 60% (gul kommer att tryckas först så den måste ökas i mellantonerna). Välj Skriv ut, kontrollera storlek och kryssa i rutorna för skärmärken hörn och passmärken hörn och mitten. Därefter klicka på klart. Skriv alltså inte ut nu.
3.
Öppna fönster Kanaler och i dess meny välj Dela kanal. Nu omvandlas varje kanal till gråskalebilder. Fyra stycken med passmärken placerade. Dessa skrivs ut på transparent reprofilm. Skriv på vilken färg det är för att undvika förväxlingar.
4.
Stansa ett papper och placera den på registerlinjalens stift. Rita upp plåtkanter och bildstorlek placerad med rätt marginaler. Arbeta på ett ljusbord. Stansa en transparent montagefolie och sätt på stiften. Montera den första separationen (t. ex. blå) på folien rätt placerad enligt mallen och med emulsionssidan uppåt. Lyft bort montaget, avlägsna pappersmallen och återplacera montaget på stiften. Stansa en ny folie och placera den på stiften (ovanpå det första montaget). Montera nästa separation (t. ex. röd) i passning med den första. Avlägsna röd och upprepa för gul och svart.

5.
Nu ska plåtarna stansas för att få rätt styrning av bildens position med hjälp av registerstiften. Exponera i kontaktram med UV-ljus. Bildexponering, akvatintexponering, vattenbad, torkning och eftehärdning görs som med svartvita bilder.
6.
Före skärning ritas hjälplinjer på en av plåtarna. Registerlinjalen fixeras med silvertejp när det första skäret är inställt. Extra anhåll kan ordnas med magneter. Skär första skäret på alla plåtar utan att rubba registerlinjal och anhåll. Upprepa denna procedur för skär två och tre. Det sista skäret avlägsnar de stansade hålen så positionen ordnas endast med anhåll. Nu är alla plåtar exakt lika stora med bilden i samma position (blir det misspassning beror det på monteringen av separationerna). Gör eftertvätt som vanligt och sedan är det klart för tryck!
Tryckningen
Infärgning går till på samma sätt som vid enfärgstryckning. Det viktiga här är att undvika att de ljusa känsliga kulörerna inte blir missfärgade. Vi trycker gult som första färg. Spacklar och valsar har bara använts till gult och underlag för värmehäll och magnetplatta är enbart för gult. Se bilden här nedan.


Jag tog ingen bild vid tryckningen dels för att jag måste hålla koncentrationen, dels för att jag använder bägge händerna när jag monterar plåt på plats.
Den gula plåten trycks på vanligt sätt, plåten på tryckplattan, sedan fuktigt och mjukt grafikpapper, silkespapper och filtarna på. Det manglas genom pressen. Nästa tryck blir tvärtom. Vänd på papperet och placera nästa plåt (röd) i den instansade rutan som skapats av gul plåt. Till hjälp har man två lagom starka magneter som hanteras med två händer. När plåten kommit genom tryck lyfter man upp den med en stark magnet och nu räcker det en hand. Bilden nedan är en efterhandskonstruktion med mobilkameran i ena handen. Trycket är med mitt slutliga färgval: Guldockra i stället för gult.

Hur det går till på riktigt kan visas med några bilder från en annan tryckning, plåt 3 och 4. Se bildserien här nedanför.



Anteckningar samlade från kurser i olika grafikverkstäder med början hos KKV Malmö 2008.
Tips om bildbehandling, utskrift av bildfilm anpassad i omfång för polymerplåt och överföringen av bild till plåt.